dilluns, 18 de febrer del 2008

Montserrate en sí mateix

On explico el per qué del nom d'aquest blog

La Moreneta a Monserrate
La Mare de Déu de Montserrat a Monserrate (Bogotà, Colòmbia). Foto: COLOMBIE : Bogota, Monserrate, Raquira, Villa de Leyva

Des que vaig començar a festejar la meva actual muller, sentia parlar de tant en tant de Cristo Caído de Monserrate. I des de bon principi n'estava segur de que no podia ser tanta la coincidència, que no podia ser tant semblant a Montserrat per que sí.

I vet aquí que ho vaig poder comprovar al meu primer viatge a Colòmbia quan, un cop aclimatat i el canvi d'altures (val a dir que acostumo a viure ben bé a nivell del mar) vaig arrivar-me amb la família al cim de Monserrate i al propi santuari.

Assegut en un dels bancs del centre, em va donar per mirar cap a la esquerra i allà hi era. La pròpia Moreneta "en persona", icona espiritual de la catalanitat, presidint una capella amb tots els honors. Era d'esperar que vaig agafar una plorera de por i vaig llençar-me amb el Virolai sense poder-ne fer res portat per la devoció, la nostàlgia i l'orgull patri.
Just al costadet de l'enreixat de la capella s'hi relatava la història i el perqué d'aquesta efígie tant exòtica (pels colombians, suposo): el 1652 fan la Moreneta "original" (suposo que còpia de la de Montserrat) i li construeixen una capella a aquesta muntanya coneguda com a Cerro de Monserrate des de llavors.

L'any 1711 desapareix aquesta Moreneta i en lloc seu hi posen el Cristo Caído. Finalment, el 1997 els monjos de Montserrat els envien una nova còpia de la Moreneta.
Així doncs, res de casualitat: un mon(t)serratisme de l'alçada d'una... catedral.


Mostra un mapa més gran
Enllaços:
Cerro de Monserrate
Abadia de Montserrat